Ska man välja en bensindriven eller elektrisk moped? Vi har gjort en saklig jämförelse på över skillnaderna mellan de båda alternativen.

Prestation

Hur väl mopeden presterar har att göra med motorn på den aktuella modellen. Det finns elmopeder som slår bensindrivna mopeder och även tvärt om. Ofta är är mopedens motorkapacitet en fråga om pris. Ju mer du är beredd att betala desto bättre moped kan du få helt enkelt. En elmoped i samma storlek och samma vikt som en bensindriven moped presterar ofta likvärdigt. En fördel med en elmoped är dock att de ofta accelererar snabbare.

Vinnare: Oavgjort

Avstånd

En elmoped förlorar ofta mot sin bensindrivna motsvarighet när det gäller hur långt man kan ta sig på en ”full tank”. Ett typiskt batteri kan inte innehålla lika mycket energi som en vanlig full tank med bensin. Detta gör att elmopeder och elscootrar är bäst lämpade för pendling och andra turer där man vet att man kommer kunna ladda sitt batteri efter en viss körd strecka. För långresor har bensindrivna fordon en klar fördel.

Vinnare: Bensindriven moped

Ljud och oljud

Även om en del gillar ljudet från en bensinmotor så får man väl ändå säga att det för de flesta är en fördel att en elmotor inte väsnas. Detta är en fördel för den som sitter på mopeden, som då kan vila öronen och slipper höra på ett monotont motorljud. Även för samhället i stort är ju en otrolig fördel med eldrivna fordon och deras potential att minska trafikbuller. En liten nackdel kan vara att det är svårare att höra en elmoped komma, men detta löses idag med artificiella ljud som är betydligt tystare och behagligare än de från en bensinmotor.

Vinnare: Elmoped

Bränslekostnad

Vad det gäller bränslekostnad så krossar alla eldrivna fordon motståndet från mer traditionella bränslen. Bränslekostnaden per mil är mångdubbelt mycket högre för bensin än för el. Det kostar inte många kronor att ladda även det största elbatteriet från tomt till fullt.

Vinnare: Elmoped

Tankningstid

Att tanka en traditionell moped går mycket fort. Även om det finns snabbladdande batterier så är laddningen av en elmoped ändå något som tyvärr får mätas i timmar snarare än minuter. Laddning av en elmoped kräver därför lite mer planering för att man ska kunna ta sig hela vägen till målet. För det allra flesta bör det dock inte vara något problem, tar man bara med sig batteriet till ett eluttag efter dagens körning så kan ju batteriet stå på laddning medan man sover eller gör annat.

Vinnare: Bensindriven moped

Underhåll

Vad det gäller insatser och kostnader för underhåll av fordonet så är elmopeden överlägsen. En elmotor vinner i längden, den är enklare i sin uppbyggnad, innehåller färre delar och viktigast av allt, kräver i stort sett inget underhåll för att fungera.

Vinnare: Elmoped

Miljö

Den allra största segern för elmopeden är kanske ändå miljöaspekten. Elmopeden släpper inte ut några skadliga partiklar, vilket tyvärr inte alls kan sägas om en traditionell moped. Elmopeden släpper heller inte ut något koldioxid vilket gör den och dess släktingar, elbilar och elbussar, till nödvändiga efterträdare till fordon som drivs av fossila bränslen. Om vi ska ha en chans att bromsa utsläppen av växthusgaser så måste transporterna helt enkelt gå över till eldrift.

Vinnare: Elmoped