Vässla är en spännande ny elmoped som hypats mycket i media, men lever den upp till förväntningarna? Försäljningsmässigt ser allt ut att gå Vässlas väg, hundra mopeder såldes ganska omedelbart efter lanseringen och sedan dess har beställningarna strömmat in.

KLICKA HÄR för att köpa till bästa pris hos Kopenscooter.nu (En bra sida som har prisgaranti)

En ”svensk” elmoped med ett lågt pris

vessla framsidaVässla lanseras som en svensk elmoped. Den är visserligen på ytan svenskdesignad men i grunden är den baserad på en befintlig kinesiskt tillverkad modell. Att mopeden i grunden är kinesisk är dock inget man behöver skämmas för då kineserna ligger i framkant vad det gäller eldrivna fordon. De viktigaste komponenterna är dessutom tillverkade av välkända företag som Bosch och LG.

Vessla är snygg designmässigt sett även om den ser något billig ut. Dock behöver Vässla inte skämmas på denna punkt heller eftersom den också är billig. Riktigt billig faktiskt om man ser till vad man får för pengarna.

Batteri

Vässlas elmoped är utrustad med ett kompetent batteri som tar dig 4-6 mil på en och samma laddning Löftet om räckvidden infrias även (om än med minsta möjliga marginal) om föraren gillar att gasa extremt mycket. Det finns plats för att köpa till ytterligare ett batteri med samma kapacitet, men det är relativt dyrt. Ska man inte åka allt för långa sträckor så är det såklart bra om man klarar sig på standardutrustningen. Batteriplatserna finns under sätet och köper man inte till ett andra batteri så finns här plats för lite förvaring.

Batteriet går att ladda på plats i mopeden om elanslutning finns att tillgå. En fördel är också att batteriet går lätt att lyfta ut för att ladda på annan plats. Det bärbara batteriet är oerhört praktiskt om man exempelvis bor i lägenhet och inte har tillgång till en strömkälla där man parkerar mopeden. Batteriet är inte allt för tungt, det väger ca 8kg. Enligt uppgift ska det gå att ladda cirka 800 gånger, vilket är en väldigt lång livstid för den genomsnittlige pendlaren som kanske bara behöver ladda batteriet någon eller några gånger i veckan. Att ladda batteriet från tomt till fullt tar 8 timmar.

Övrigt

instrumentpanel

Även om namnet är Vässla 45km/h finns det en fiffig reglage med inställningen ”Eco” som stryper hastigheten till den av av en moped klass 2. Den hastigheten kan vara mer än nog i stadstrafik när det är ont om svängrum. Om du vill utnyttja mopedens fulla potential drar du bara tillbaka reglaget till ”Fast” igen. Reglage och knappar är lätta att komma åt och displayen på styret är enkel men tydlig.

Vässla har en kvalitetsmotor från Bosch på 1,2 kW. Motorn är pigg och har mycket kraft att få upp mopeden i en hög hastighet på nolltid.

Slutord

Scootern är ganska kompakt, men den ger ändå helt ok utrymme om man är av medellängd. De allra längsta kan känna sig hoptryckta när de ska sätta sig bakom styret, men så länge sträckorna inte är mycket långa så går det att uthärda.

Vässlan är smidig att köra med och det är en fröjd att kryssa runt i storstadstrafiken med den. Den infriar löftet om att göra pendlingen smidigare såväl som roligare. Vässla är en snygg, tyst och miljövänlig elscooter.

Betyg: 4/5

KLICKA HÄR för att köpa till bästa pris hos Kopenscooter.nu