Fordonet som ibland kallas elscooter och ibland elsparkcykel har blivit omåttligt populärt på senare år. Överallt i städerna ser man hyrscootrar från bolag som Voi, Tier och Lime för att nämna några. Allt fler ser också nyttan och nöjet i att äga en egen elscooter. Besök vår sida Elscooter bäst i test innan du gör ditt val.

elsparkcyklar
Hyrscootrar på Drottningtorget i Göteborg

Några saker att tänka på innan du köper en elscooter

Det finns några saker som kan vara viktiga att tänka igenom en extra gång innan man väljer sin elscooter.

Typ av elscooter

Det finns idag en mängd olika utföranden och utseenden på elektriska scootrar. Vissa av scootrarna har säten och vissa är av en mer klassisk sparkcykel-modell, det finns till och med enhjuliga elscootrar. Om man inte ska åka så långt och om flexibilitet är viktigt så är elsparkcykel eller så kallad kick-bike att föredra. Elsparkcyklarna går oftast att vika ihop för enkel transport och laddning. Ju större elscootern blir desto mindre blir flexibiliteten. Stora scootrar kan inte köras varsomhelst och de kan inte tas med inomhus för förvaring. Samtidigt ger en större scooter en helt annan åkkomfort och möjlighet till högre hastigheter.

Däck

Du bör fråga dig på vilket underlag du kommer köra din scooter. På asfalterade vägar så duger det bra med exempelvis en kick-bike med gummihjul. Ska du däremot köra på mer ojämnt underlag eller om du bara vill ha en högre komfort så är uppblåsbara däck ett bättre val då de ger en betydligt mjukare färd. Fördelen med gummidäcken är att de kommer räcka nästan hur länge som helst och de kommer aldrig få punktering. Välj aldrig en scooter med plasthjul, dessa finns på en del billigare scootrar främst för barn.

Batteri/räckvidd

Hur långt du behöver kunna åka på en och samma laddning är en ytterst viktig fråga att besvara innan du väljer typ av scooter och batteri. Elsparkcyklarna har inte tillräckligt stora batterier, eller åkkomfort för den delen, för att pendla längre sträckor, då kanske du ska titta på en större elscooter eller till och med elmoped. Litiumjonbatterier har fördelen att de väger mindre och har längre livslängd, samtidigt är de dyrare än vanliga blybatterier, så det är en avvägningsfråga.

Lagar och regler

Eftersom det är dålig kontroll på den stora mängd elscootrar som nu finns på våra gator så tror många att det är fritt fram att köra i det offentliga oavsett scootermodell. Vad många inte vet är dock att det gäller olika regler beroende på fordonets egenskaper. Vi reder ut vad som egentligen gäller.

Var får man köra sin elscooter?

En elscooter klassas som en cykel om dess maxhastighet inte överstiger 20km/h och om dess motor inte är starkare än 250 watt. Fördelen med cykelklassning är att du får får köra på offentliga platser enligt samma regler som gäller för cyklar.

Med en cykel-klassad elscooter får man köra på cykelbanor men även på bilvägar i viss utsträckning. Man får även, kanske tvärt emot vad många tror, köra denna typ av elscooter på trottoarer och gångbanor, men då i endast i en hastighet som motsvarar gångfart. Läs mer hos transportstyrelsen angående vilka regler som gäller.

Vad gäller för en elscooter som inte kan klassas som cykel?

För en elscooter som inte uppnår de kriterier för att kunna klassas som en cykel kan läget vara något oklart. Vissa elscootrar skulle till exempel kunna klassas som en moped klass II, dock uppfyller sannolikt de flesta elscootrarna där ute inte de krav gällande exempelvis bromsar som ställs på mopeder. Du kan läsa mer om hur olika fordonsslag klassas här. Om elscootern varken faller inom ramarna för vad som är en cykel eller en moped så är det inte tillåtet att köra den på allmänna vägar.