KLICKA HÄR för att köpa Viarelli till bästa pris hos motorsweden.se

Enkel och snygg design

instrumentpanel viarelli Viarelli Venice Electric har designen av en gammal klassiskt italiensk moped. Denna elmoped saknar helt digitala displayer. Mopeden kommunicerar all vital information med hjälp av mätare av det äldre slaget. Idag finns flera elmopeder (exempelvis de från NIU) med avancerade displayer och sammanlänkning med appar i din mobil. Tycker du att allt teknisk lull-lull är onödigt och närmast störande så är Viarelli Venice Electric elmopeden för dig. En av nålarna på instrumentpanelen visar hur mycket du har kvar av batteriet, den annan vilken hastighet du färdas i. I tillägg till batteriindikatorn och hastighetsmätaren finns en trippmätare med rullande siffror, enkelt och inga konstigheter.

Ny uppgraderad motor

viarelli elmopedViarelli Venice Electric är idag utrustad med en borstlös fälgmonterad motor på 3000 Watt. Tidigare modell hade en motor på 2000 watt och denna uppgradering innebär ett stort lyft för mopeden. Om modellen tidigare kunde kännas lite trött så är den nu påtagligt piggare. Man har nu en moped som är roligare att köra eftersom den accelererar snabbare och tar backarna utan att tappa lika mycket fart. Även om det finns elmopeder med kraftigare motorer så duger denna i och med uppgraderingen i vår mening bra för de allra flesta användares behov.

Batteri

Batteriet är av blytyp vilket är en nackdel jämfört med modeller som har de nyare litiumbatterierna. Litiumbatterier ska i alla fall i teorin hålla betydligt längre än blybatterier. Å andra sidan så är de gamla blybatterierna väl inkörda och beprövade, vilket betyder att du kan känna dig säker på att mopeden kommer vara driftsäker i flera år framöver. En fördel med blybatteriet är också dess pris vilket gör att Viarelli Venice Electric är en billig moped i förhållande till vad du får för pengarna. När batteriet har blivit gammalt och börjar tappa i prestanda kan du även byta ut det till en betydligt billigare penning än vad det hade kostat att byta ut ett litiumbatteri.

Batteriet tar dig ca 6 mil på en enda laddning vilket bör vara mer än nog för de allra flesta. En nackdel är att batteriet inte är bärbart vilket kräver att du vid laddning har tillgång till elkontakt där mopeden står.

Komfort

Viarelli Venice har ett väl tilltaget säte där det finns gått om plats även när man är två personer som åker. Sätet är stort bekvämt och har justerbar inställning för fjädringen vilket säkerställer att du får en körkomfort som passar dig. På asfalt går mopeden hur jämt som helst. Gropiga vägar och grusvägar kan dock vara lite av en utmaning för stötdämparna vid tillfällen, men det är inget man störs av, åtminstone inte vid kortare turer.

Omdöme

Viarelli Venice är en snygg och gedigen elmoped men dess allra största fördel är ändå dess låga pris. Man får fantastiskt mycket elmoped för pengarna. Detta är en moped som du kommer kunna använda i många år framåt. Efter den första investeringskostnaden så kommer mopeden inte kosta många kronor. Tack vare eldriften så blir milkostnaden mycket låg samtidigt som elmotorn är i princip underhållsfri.

Att mopeden är utrustad med ett blybatteri istället för ett modernare litiumbatteri är en nackdel enligt en del. Samtidigt är det förståeligt att Viarelli har valt denna lösning då det håller ner priset på mopeden. Att batteriet inte är bärbart är även det en av få svagheter som går att hitta med denna elmoped.

Betyg: 4/5

 

KLICKA HÄR för att köpa Viarelli till bästa pris hos motorsweden.se