Viarellis sprillans nya elmoped delar namn med Siciliens huvudort, om elmopeden är lika vacker som staden låter vi läsaren avgöra.

Viarelli Palermo

TIPS: KLICKA HÄR för att se bästa pris på Viarelli Palermo hos motorsweden.se

Motor

Som många andra av Viarellis mopeder kommer Palermo med med en motor som är tillverkad av Bosch. Att låta Bosch stå för motorerna tycker vi är ett alldeles utmärkt drag. Att motorn kommer från detta tyska teknikföretag gör i alla fall att vi känner oss helt trycka med att införskaffa en elmoped från Viarelli. Att det står Bosch på motorn garanterar i våra ögon att motorn kommer vara problem- såväl som underhållsfri en lång tid framöver.

Kapaciteten på motorn är 2kW, vilket vi som gillar att åka snabbt, kan tycka är minimigränsen för en bra elmoped. Även om vi gärna hade sett lite ytterligare kraft så förstår vi avvägningen man gjort med tanke på prisnivån man lagt sig på. Faktum är dock att eftersom Palermo inte är allt för tung så räcker faktiskt de 2kW ganska bra när man är ute och kör. Mopeden känns pigg och man kommer snabbt upp i maxhastigheten på raksträckorna. Har man däremot en passagerare med sig så märker man av att det tar några sekunder extra att komma upp i de högre hastigheterna.

Design

En av de absolut bästa sakerna med Viarelli Palermo är dess utseende, detta är utan tvekan en av de läckraste elmopederna vi testat. Dess utpräglade retroutseende för tankarna till andra tider. Allt i från den klassiska fronten och dess stora runda lykta i styret till den bulliga bakdelen med säte i läderimitation får oss att känna välbehag när vi tittar på den. Tänk att åka runt på den italienska landsbygden med en sån är elmoped med klassisk vespa-look. Viarelli Palermo kommer i två olika färgval en med brunt och vitt och en som är helsvart. Den brun-vita versionen är oerhört stilig och cool så vi vi på Elmopedinfo definitivt vet vilken version vi hade valt om vi hade fått behålla den.

Displayen på styret är superliten och visar endast hastighet, distans och batterinivå i svartvitt. Här känns det verkligen som man försökt spara in på pengarna. Å andra sidan är displayen robust och finns egentligen ingen funktion vi saknar. Över displayen sitter tre lampor för blinkers och helljusindikation, de är lika basic de, men fyller också sin funktion.

Batteriet

Klokt nog har Viarelli valt bort blybatteriet de har i några av sina äldre modeller och istället valt att satsa på ett modernt litiumbatteri i Palermo. Litiumbatteriet är bättre, lättare och kommer vara betydligt bättre skick om några år jämfört med ett blybatteri. Detta då litiumbatterier inte försämras efter varje laddning på samma sätt som de gamla blybatterierna gör.

Litiumbatteriet i denna modell är på 48V vilket är en lagom avvägning av pris och prestanda för denna moped. Körsträckan är helt beroende på körstil och yttre förhållanden såsom väglag och lutning med mera. Men en rimlig uppskattning efter test är att man kan ta sig allt mellan 3 och 6 mil när batteriet är fulladdat. När batteriet är helt tom tar det cirka 6 timmar att få det fulladdat igen. Batteriet är portabelt och sitter under sätet. Vill man ladda batteriet medan det är kvar i mopeden går det också bra. För att komma åt kontakten behöver man dock ha sätet öppet. Detta slipper man till exempel på Viarelli Potenza, som har en lite smidigare lösning för laddningen.

Slutord

Viarelli Palermo är en av de i vårt tycke snyggaste elmopederna man kan köpa just nu. Den rundade lyktan på styret får mopeden att se väldigt retro ut trots att den är en toppmodern elmoped. Viarelli har fler modeller med rundade lyktor, såsom Viarelli Vincero, men som är inbyggda i och omgivna av plastpanel vilket inte får dem att stå ut lika coolt så som effekten blir hos Palermo.

Detta är en pigg elmoped med en kvalitetsmotor från Bosch. Det finns tillfällen när man skjutsar en passagerare man hade kunnat önska sig några fler Watt men samtidigt kan vi inte begära mer då priset på denna moped är väldigt humant jämfört med konkurrenterna.

Betyg: 4/5

TIPS: KLICKA HÄR för att se bästa pris på Viarelli Palermo hos motorsweden.se