KLICKA HÄR för att köpa denna moped till bästa pris hos motorsweden.se

Med hjälp av den allra senaste tekniken vill Skand Tigon föra elmopederna in i nästa generation. Lyckligtvis har Tigon inte bara stora visioner, de levererar också. Detta är en toppmodern elmoped som är mycket energieffektiv och tar dig lång distans på en och samma laddning.

Motor

Skand Tigon kommer med en mycket kraftfull motor på 2000 W. Toppfarten ligger på 45km/h, men det som framför allt imponerar är hur snabbt man kan accelerera med denna elmoped. Det spelar nästan ingen roll om man kör utan lutning eller i en tung uppförsbacke, motorn levererar ändå piggt med kraft som snabbt tar dig upp i maxhastigheten. Den pigga motorn gör färden smidigare och säkrare, men framför allt ger den rejält med körglädje. För att ge motorn ett riktigt prov kan man testa att starta i uppförsbacke med två personer på mopeden, även då känns Tigon oförskämt pigg!

Design

Ett stort glädjeämne med Skands elmoped är dess fräcka design. Denna moped är vinnande både vad det gäller ergonomi men även rent utseendemässigt. Om vi börjar med det rent funktionella så är Tigon mycket bekväm att sitta på. Det stoppade sätet har precis lagom balans av stadga och mjukhet. Två personer sitter bekvämt på sätet som är rejält tilltaget. När man sitter på sin plats har man god uppsikt över instrumenten på respektive handtag, och även över lcd-displayen i mitten av styret. Displayen är ovanligt stor för att sitta på en elmoped och de stora siffrorna visar hastighet och batterikapacitet med mera på ett högst tydligt sätt.

Utseendemässigt så får Tigon också ett toppbetyg. Elmopeden har en lite märklig blandning av retro och modernt som smälter samman på ett förvånansvärt harmoniskt sätt. Mopeden känns modern samtidigt som den tagit det bästa från gamla klassiska mopeder av Vespa-modell. Vi gillar särskilt den stora framlyktan, som förutom att ge bra belysning på vägen framför dig, även ser häftigt uppkäftig ut.

Räckvidd och batteri

Denna elmoped kommer i standardutförandet med ett litiumbatteri på 60 V 30 Ah. Detta batteri tar dig 80 kilometer på en och samma laddning, något som är bra för ett fordon i denna prisklass. En stor fördel med Skand Tigon är dock att den kan ha två batterier på en och samma gång. Köper du till ytterligare ett batteri ökar du räckvidden till hela 160 km, och då kan elmopeden på allvar börja tävla med bilen även på längre resor. Batteriet håller för övrigt en hög standard och kommer troligen ha en relativt lång livslängd. Batteriet går enkelt att lyfta ut ur mopeden. Portabiliteten gör att man kan ladda det inomhus om man inte har tillgång till laddning där man parkerat fordonet.

Energibesparande teknik

När tillverkaren talar om att detta är nästa generations elmoped, vad är det egentligen man syftar på? Att Skand Tigon är en modern och riktigt vass elmoped går knappast att förneka, men frågan är om den verkligen har tillräckligt många nyheter för att kunna anses tillhöra en helt ny generation av elmopeder. Om det är något som vi vill framhålla med denna modell så är det dock det faktum att den är väldigt energieffektiv, något som är viktigt i dessa dagar när elkraften bitvis är en bristvara. Mopedens motor slösar exempelvis ingen energi på kraftöverföring eller växling när man accelererar. En häftig sak är också att mopeden tar vara på bromsenergin genom så kallad regenerativ bromsning. När man bromsar går nämligen kraften tillbaka till batteriet, något som kan vara en av många pusselbitar i att spara energi när man kör.

Ett sätt att spara ytterligare energi är att slå på elmopedens energibesparande läge. I detta läge ser elmopeden till att onödigt mycket energi inte går åt när man gasar. Maxkapaciteten stryps därmed något när man är ute och kör. Börjar batteriet att sina så är detta energiläge en räddare i nöden. Tyvärr blir det dock lite mindre spännande att köra elmopeden när kraftutväxlingen strypts på detta sätt.

Slutord

Att köra Skand Tigon är en mycket angenäm upplevelse. Denna elmoped går mjukt och skönt och den är rolig att köra tack vare att motorn är oerhört pigg. Att mopeden är helt tyst gör att man verkligen kan njuta av sin resa, särskilt om man lämnat det värsta av stadens buller bakom sig. Tyvärr kör ju inte alla andra elmoped idag men allt eftersom fler går över till eldrift så blir det enklare att njuta av tystnaden från sitt eget fordon utan att störas av förbipasserande trafik.

Denna elmoped kan köras av alla, gammal som ung och är det perfekta verktyget för att pendla till jobb eller skola. Skand Tigon känns mer påkostad och exklusiv än de flesta andra mopeder vi testat. Samtidigt som exklusiviteten känns hög så är priset fullt rimligt om man ser till vad man faktiskt får för pengarna. Med Skand Tigon får man en elmoped för en eller två personer som känns robust och slittålig. Fordonet har komponenter av hög kvalitet, något som gör oss övertygade om att den kommer få en lång och förhoppningsvis i princip underhållsingsfri livstid.

Denna elmoped är i vår mening en riktig fullträff. Stark motor och bra batteri i kombination med skön sittkomfort och skyhög körglädje gör detta fordon till ett bra köp.

Betyg: 5/5

KLICKA HÄR för att köpa denna moped till bästa pris hos motorsweden.se